משטחי גומי לריצוף חוץ

משטחי גומי לריצוף חוץ

השוואה בין משטחי גומי לריצוף חוץ מאריחי גומי ליציקת גומי פתיתים ביישום ישיר

מה התפקיד העיקרי של משטחי גומי לריצוף חוץ והאם הם רק משמשים לצורכי בטיחות?

משטחי גומי לריצוף חוץ אנו יכולים למצוא הן במרחבים ציבוריים בגני שעשועים, משטחי הגומי בסביבת מתקני כושר גופני ציבוריים וכדומה.

כמו כן משטחי גומי מותקנים בחצרות של גני ילדים ובתי ספר וגם חצרות פרטיות ועוד.

התפקיד העיקרי של משטחי גומי הוא לספק משטח בלימה בטוח, עמיד ומרופד באזורים המיועדים למשחקים ופעילויות ברמת צפיפות גבוהה או במקומות בהם עלולות להתרחש נפילות ספונטניות כחלק מהמשחק.

משטחי גומי לריצוף חוץ מספקים בו זמנית מענה למספר מטרות בנוסף לשיפור ועמידה בדרישות בטיחות.

תכונות ותפקידים העיקריים של משטחי גומי לריצוף חוץ

בלימת זעזועים ועמידות בפני פגיעות

משטחי גומי תקניים חייבים להיות בעלי רמות גמישות וריפוד אשר מאפשרים למשטח הגומי לספוג הולם הנפילות.

הריכוך בעת ספיגת זעזוע הנפילה מקטין ומפחית את הסיכון לפציעות, במיוחד במתקני שעשועים, מגרשי משחקים, מגרשי ספורט ואזורי פנאי אחרים בהם מתבצעת פעילות חופשית ו/או מפוקחת.

מניעת החלקה

שטח הפנים של מגרשים עשויים משטחי גומי לריצוף חוץ מיוצרים עם שכבה עליונה בעלת מקדם חיכוך גבוה למניעת החלקה.

שכבת הגומי העליונה בעלת מרקם מחוספס וכן בעל תכונות חלחול גבוהות שמבטיח כי מקדם ההחלקה לא נפגע גם כאשר המשטח רטוב.

ספיגת תהודת קול

משטחי גומי לריצוף חוץ בעלי מקדם החזרת קול נמוך וכך הם יכולים לספוק ולנטרל חלק מהרעשים הנלווים לפעילויות משחק של ילדים ואחרים.

תכונה זאת יכולה להועיל הן למשטחי גומי בחצרות גנים ובתי ספר והן למשטחי באזורי פעילות ומשחק בשטחים ציבוריים בסביבות בתי מגורים.

יכולים לעזור לספוג ולהפחית רעש, להפוך אזורים חיצוניים לנוחים יותר ולהפחית הפרעות למגורים או בניינים סמוכים.

משטחי גומי לריצוף חוץ

תכונות נוספות לא פחות חשובות של משטחי גומי לריצוף חוץ

עמידה בדרישות נגישות

תקנות הנגישות מחייבות כי באזורי פעילות ציבוריים ובמוסדות חינוך יהיו מותקנים משטחי גומי לריצוף חוץ שיאפשר שהייה בטוחה גם לבעלי מוגבלות תנועה.

עמידות גובה תחזוקה נמוכה

משטחי גומי החשופים לתנאי אקלים חיצוניים חייבים להיות בעלי עמידות גבוהה גם בעת חשיפה לתנאי מזג אוויר חיצוניים חום, קור, גשם קרני UV וכו'

יחד עם זאת הוא צריך להיות בעל צורכי תחזוקה מינימליים וקלים לניקוי, כך שמאמצי האחזקה הנדרשת פחותים ממשטחי חוץ אחרים.

אפשרויות עיצוב ואסתטיקה

יצירת מרחב בטוח מהחלקה וצמצום פגיעה מנפילות הן תכונות משמעותיות אך לצד זאת משטחי גומי בעיקר ביציקה ישירה של גומי פתיתים תורמים גם לצד האסתטי (מגוון אפשרויות גוונים וצבע) וגם לצד העיצובי (אפשרויות שילוב אלמנטים תלת מימדיים).

משטחי גומי לריצוף חוץ ביישום ישיר של יציקת גומי פתיתים מול ריצוף גומי

כפי שצויין כאשר מדובר על יצירת מרחב בטיחותי יותר למשחק ופעילות משטחי גומי יכולים להיות בחירה נכונה למגרש משחקים, לחצר פרטית, ליצירת משטחי הגנה לצד הבריכה ועוד.

על אף שניתן למצוא מגוון של סוגי רצפת גומי מאריחי גומי נראה כי לרצפה או משטח גומי ביציקת פתיתי גומי יש יתרון די מובהק על פני פתרונות אחרים בעיקר כאשר מדובר על מרחבים פתוחים ולא על חללים פנימיים וקטנים יותר.

לפניכם מספר נקודות, חסרונות ויתרונות שיכולים לסייע בשיקול הדעת לפני קבלת החלטה.

אריחי גומי למשטחי חוץ ופנים

כאן מדובר על יצירת שכבת גומי בעזרת אריחי גומי משתלבי שאכן מספקים פתרון רב תכליתי והם מגיעים מוכנים ונוחים גם להתקנה עצמית של משטחי גומי לריצוף חוץ.

היתרונות:

  • תהליך התקנה קל – רצפת אריחי גומי ניתנת להתקנה במהירות יחסית כאשר התשתית קיימת.
    לעיתים אף ללא צורך בדבקים או בכלים מיוחדים כך שזאת רצפה המתאימה לעשה את בעצמך בעיקר במרחבים סגורים.
  • אפשרות פירוק העברה ושימוש חוזר – במידת הצורך ניתן לפרק את האריחים של משטחי גומי לריצוף חוץ, לאחסון ו/או להתקין במקום חלופי.
  • התאמה אישית – אפשרות יצירת רצפת גומי לפי בחירה, שילוב אריחי גומי בצבעים וטקסטורות שונות
  • בחירה של רצפה לפי הצורך בבלימת זעזועים – תכונות הריפוד שונות בין סוג ריצוף לאחר וכך ניתן להתאים למגרשי משחקים, חדרי כושר חדרי משחקים בגני ילדים ועוד.

משטחי גומי לריצוף חוץ

חסרונות של רצפת גומי מאריחים

  • פוטנציאל להיפרדות והתרופפות חיבורים עם הזמן – אריחי גומי יכולים לזוז או להיפרד ולפגום ברצף המשטח. לעיתים נדרשת החלפת אריחים והנחה מחודשת.
  • קצוות וחיבורים נראים ולעיתים בולטים לעיין ולמגע – יכול לפגוע אסתטית וגם לייצר אפשרות הכשלה פוטנציאלית ולכן לא מתאים לכל רצפה או משטחי גומי לריצוף חוץ.
  • צבירת נוזלים בשל ניקוז מוגבל – רצפת אריחי גומי יכולה להיות מוקד הצטברות של לחות ו/או נוזלים מתחת לאריחים.
    יכול לעודד התפתחות עובש וירוקת או טחב ולכן היא רצפת אריחי גומי רגישה לפגיעה מנוזלים.

משטחי גומי לריצוף חוץ ביישום ישיר של יציקת פתיתי גומי

משטחי גומי לריצוף חוץ המיוצרים ישירות על השטח המיועד בעזרת יציקת גומי פתיתים כוללת תהליך סלילה במכונה ייעודית ישירות על השטח המיועד.

יציקת תערובת גומי דייסתית דו שכבתית עם פתיתים בעובי מותאם לפי מאפייני השימוש מייצרת שכבת ריצוף גומי חלקה מונוליטית (רצפה ללא חיבורים מיחידת גומי אחת).

יתרונות של משטחי גומי לריצוף חוץ ביישום ישיר

  • גימור ללא תפרים – היעדר תפרים או חיבורים מביא למשטח חלק ורציף של משטח גומי אשר מושך חזותית וגם קל יותר לניקוי.
  • עובי של משטחי גומי לריצוף חוץ ניתן להתאמה אישית – ניתן להתאים את עובי משטח הגומי ביישום ישיר כדי לעמוד בדרישות ספציפיות של תקינה לספיגת פגיעות או יכולת נשיאת עומס בהתאם לסוג השימוש במשטח הגומי וגובה מתקני המשחק למשל.
  • עמידות טובה גם מחשיפה לתנאי מזג אוויר חיצוניים – משטח גומי ביישום ישיר אשר הותקן כראוי יוצר משטח עמיד מאוד לאורך זמן בפני שחיקה, חשיפה ל-UV ותנאי מזג אוויר קשים.
  • מקדם גבוה למניעת החלקה – ללא תפרים על פני משטח הגומי ניתן להתקין אותו עם רמת אחיזה גבוהה ומקדם חיכוך גבוה למניעת החלקה ונפילות באזורים חיצוניים.
  • אפשרות שילוב אלמנטים תלת מימדיים לצד מגוון צבעים ודוגמאות – משטחי גומי פתיתים ביישום ישיר מאפשרים שילוב אין סוף גוונים וכן הוספת אלמנטים תלת מימדיים כחלק בלתי נפרד מהמשטח לתוספת אסתטיקה וגם עניין ואטרקטיביות לילדים משתמשי המשטח.

חסרונות

  • דורש הכנת תשתית – למשטחי גומי לריצוף חוץ ביישום ישיר של יציקת גומי פתיתים נדרשת תשתית מוכנה או שצריך להכין (ריצוף 40X40, משתלבות, משטח אספלט או בטון וכן משטח מחלוטה מהודקת).
  • נדרשת התקנה מקצועית – תהליך היישום הישיר של משטחי גומי לריצוף חוץ מורכב ודורש מומחיות וגם כלים ייעודיים שיכול להעלות את המחיר.
  • התקנה חד פעמית שאינה מאפשרת העברת המשטח למקום חלופי – יציקת משטח גומי פתיתים ביישום ישיר מהווה פתרון קבוע ולא ניתן להזיז או להסיר אותו בקלות והוא אינו מיועד להעברה.
  • זמן המתנה לאחר ההתקנה – תהליך ההתקנה של משטחי גומי לריצוף חוץ ביישום ישיר כולל זמני אשפרה ארוכים יותר שבמהלכם לא ניתן להשתמש או לגשת לאזור.

בחירת האופציה הנכונה למשטחי גומי לריצוף חוץ

ההחלטה בין האופציה של אריחי גומי ליישום ישיר של יציקת גומי פתיתים דו שכבתי תלויה בסופו של דבר בסוג הצרכים הספציפיים שלכם וגם בתקציב.

אריחי גומי מספקים פתרון נוח ורב-תכליתי לחללים פנימיים בעוד אשר משטחי גומי פתיתים ביישום ישיר מספקים אפשרות ליצירת משטח אחיד ורציף בעל עמידות לאורך זמן למרחבים וחצרות חיצוניים.